Onderzoek te vroege landing toestel San Francisco

anoniem_22072019025900

De Amerikaanse National Transportation Safety Board onderzoekt waardoor een Boeing 777 van het Zuid-Koreaanse Asiana Airlines zaterdag op de luchthaven van San Francisco voor de landingsbaan is neergekomen. Door de klap brak de staart van het vliegtuig af en vloog het in brand. Twee van de 307 inzittenden kwamen om het leven. Zondag lagen nog negentien inzittenden in het ziekenhuis; van zes van hen onder wie een kind was de toestand kritiek, zei een woordvoerder.

Het tweemotorige vliegtuig kwam uit Shanghai in China en had in Seoul een tussenstop gemaakt. Het kwam na een vlucht van bijna elf uur 'wiebelend' en 'een tikkeltje ongecontroleerd' over de Baai van San Francisco op de landingsbaan aanvliegen, zei een bewoner onder de aanvliegroute, Ki Siadatan. Getuigen en inzittenden verklaarden dat de piloot vlak voor de crash een dot gas gaf, alsof hij zich realiseerde dat hij te laag zat.

De luchthaven van San Francisco ligt aan het water en aan het eind van de start- en landingsbanen is een muur gebouwd die moet voorkomen dat een vliegtuig dat doorschiet te water raakt. Mogelijk heeft het toestel met zijn landingsgestel of staart deze muur geraakt.

Inzittenden verklaarden dat er geen enkele waarschuwing had geklonken voordat het toestel hard de grond raakte en brak. Het was even stil voordat mensen begonnen te gillen en zo snel mogelijk naar buiten probeerden te komen. "Ik had geen tijd om bang te worden", zei Wen Zhang, die met haar zoontje van 4 naar buiten stapte door een gat op de plek waar het toilet had gezeten.

Onderzoekers hebben de flight data recorder geborgen om te proberen te achterhalen wat er mis is gegaan. NTSB-chef Deborah Hersman verklaarde dat een belangrijk navigatiemiddel, de glide slope, een instrument dat piloten helpt het glijpad naar de landingsbaan te volgen, sinds juni was uitgeschakeld. Piloten waren daar van op de hoogte en er waren vele andere middelen beschikbaar om vliegers bij het landen te helpen, maar onderzoekers 'zullen alles tegen het licht houden', zei Hersman.

Het vliegtuig had 291 passagiers en zestien bemanningsleden aan boord, onder wie vier piloten, die elkaar tijdens de vlucht hadden afgewisseld. Drie van hen hadden elk meer dan tienduizend vlieguren achter hun naam, de vierde bijna vijfduizend, liet Asiana weten.

Onder de passagiers waren 141 Chinezen, 77 Zuid-Koreanen, 61 Amerikanen, drie Canadezen, drie Indiërs, een Japanner, een Vietnamees en een Fransman en drie personen wie de nationaliteit nog niet was bevestigd. De doden zijn twee 16-jarige Chinese schoolmeisjes, die deel uitmaakten van een gezelschap van zeker zeventig scholieren en leerkrachten, meldden de onderwijsautoriteiten in China.

Asiana is de op een na grootste luchtvaartmaatschappij van Zuid-Korea en is aangesloten hij de Star Alliance. Het verongelukte toestel was in 2009 gebouwd en in dat jaar door Asiana aangeschaft. Op 17 januari 2008 landde een 777 van British Airways ongeveer driehonderd meter voor de landingsbaan op Heathrow. Er vielen toen 47 gewonden, maar geen doden.