Jagex komt met jaarcijfers en plannen

Pheno

Jagex, de grootste onafhankelijke gameontwikkelaar van Groot-Brittannië, maakt vandaag de jaarcijfers bekend voor de periode van januari tot en met december 2012. Met meer dan 550 medewerkers in dienst op het hoofdkantoor in Cambridge zag Jagex voor de eerste keer in de geschiedenis van de studio de omzet stijgen boven de £50 miljoen, waarmee het bedrijf het meest succesvolle jaar in haar bestaan viert.

RuneScape, het vlaggenschip van de studio, heeft tientallen miljoenen nieuwe spelers aan zich heeft verbonden in 2012. Jagex bracht in de periode ook twee nieuwe titels uit; Ace of Spades en Carnage Racing. Net als het voorgaande jaar is het merendeel van de winst van het bedrijf geïnvesteerd in de huidige ontwikkelprojecten van Jagex, waarmee het ontwikkelteam van RuneScape twee keer zo groot kon worden en de ontwikkelkosten van andere nieuwe projecten konden worden afgedekt.

"Het jaar 2012 was een belangrijk jaar voor Jagex en vandaag vormen onze jaarcijfers de bekrachtiging van hetgeen waar het hele Jagex team jaar naar jaar keihard voor heeft gewerkt", aldus Mark Gerhard, CEO van Jagex. "Het succes van Jagex is het resultaat van onze community gedreven focus op ontwikkeling. We hebben bij Jagex een unieke aanpak op het gebied van ontwikkeling en blijven ernaar streven van RuneScape die game te maken waar gamers het meeste invloed op hebben, zodat we zeker weten dat de gamer de content krijgt die hij wil, wanneer en waar hij het wil. Deze ethos heeft zijn vruchten afgeworpen en heeft bijgedragen aan de positie van Jagex als een van de grootste ontwikkelaars in Groot-Brittannië. Uiteindelijk zorgt de steun van onze spelers ervoor dat we succesvol kunnen blijven en dat is wat we willen doen."

Kijkend naar 2013 en verder vertelt Gerhard: "2013 wordt voor Jagex een nog belangrijker jaar, met de grootste update in de geschiedenis van RuneScape, de lancering van Transformers Universe en de release van een aantal nieuwe titels."

Riaan Hodgson, Jagex COO voegt toe: "Onze resultaten voor 2012 zijn enorm bemoedigend, vooral wanneer je het moeilijke financiële klimaat in ogenschouw neemt, waar vele andere game ontwikkelaars zichzelf genoodzaakt zagen de deuren te sluiten of grote ontslagrondes door te voeren. Jagex daarentegen heeft niet alleen een groei in het personeelsbestand doorgemaakt, maar ook in onze games portfolio. Het jaar 2012 was voor ons een overgangsjaar naar daadwerkelijke leiderschap op het gebied van digitale publishing en ontwikkeling."

De toekomst van RuneScape wordt niet alleen met content groter, maar ook in gebruikers. Jagex wil het spel namelijk ook in Brazilië uitbrengen. De game is al gelokaliseerd in het Frans, Duits en Braziliaans-Portugees, maar de Engelse gameontwikkelaar wil de focus nu vergroten met een forse marketingcampagne, gericht op de Braziliaanse gamers. RuneScape behaalde recent de historische mijlpaal van 200 miljoen accounts wereldwijd. Om de promotie van het spel in Brazilië een sterke start te bieden, heeft Jagex een exclusieve co-marketing deal getekend met UOL, Brazilië's grootste internet service provider. UOL zal de game namens Jagex uitbrengen in het land.

David Solari, Jagex CMO, licht toe: "Internationale groei is altijd een belangrijke focus geweest voor Jagex en kwam voornamelijk voort vanuit de community, zonder grote marketingcampagnes. We bevinden ons nu in een positie met een uitzonderlijke game, die naar ons idee perfect past bij de Zuid-Amerikaanse markt. Om er zeker van te zijn dat we het maximale halen uit deze mogelijkheid, hebben we UOL aangewezen als onze primaire partner, om de game de ondersteuning te bieden die het verdient."