Mirror's Edge is huidige spelcomputers ontgroeid

SolidDS

De actiegame Mirror's Edge 2 kan alleen gemaakt worden voor de nieuwe generatie spelcomputers. "De huidige spelcomputers zijn niet krachtig genoeg", zei studiobaas Patrick Soderlund van gamestudio Dice in een interview met het Britse tijdschrift Computer and Video Games. In het spel rennen spelers in de schoenen van hoofdpersonage Faith door grote open spelwerelden.

"Dit spel kan alleen gemaakt worden op de gen 4-spelcomputers", meent Soderlund, verwijzend naar de Xbox One en PlayStation 4. De nieuwe generatie spelcomputers is grofweg tien keer zo krachtig als de spelcomputers die nu in de winkel liggen. Zo kunnen spelwerelden gedetailleerder, mooier en groter zijn, terwijl ze zonder extra laadtijden verkend kunnen worden. Bij huidige spelcomputers moet een nieuw gebied vaak even geladen worden, wat voor enkele seconden wachttijd zorgt.

In Mirror's Edge, dat in 2008 werd uitgegeven voor de Xbox 360 en Playstation 3, moeten spelers rennend een parcours afleggen. Hierbij moeten vijanden worden uitgeschakeld en obstakels ontweken. De game was sterk geïnspireerd door parkour, een loopdiscipline waarin deelnemers proberen hindernissen te overwinnen op een zo vloeiend en snel mogelijke manier. Van dat spel zijn bijna tweeënhalf miljoen exemplaren verkocht.