F1-coureurs beter beschermd tegen zijwaartse impacts

Peterselieman

De Formule 1-coureurs zullen vanaf volgend seizoen beter beschermd worden tegen zijwaartse impacts. Het systeem is ontwikkeld in een samenwerkingsverband van de teams en de FIA. Vorige maand heeft de technische werkgroep het systeem goedgekeurd.

Aanleiding voor de verbetering van de zijkant van de Formule 1-bolides is de crash die Robert Kubica in 2007 in Canada had. Uit de analyse van het huidige beschermingssysteem bleek dat het prima werkt als de invalshoek van de botsing recht is, maar niet als de hoek schuin is. Uiteindelijk is gekozen voor een systeem van carbon buizen dat de coureurs beter moet beschermen. Het idee komt uit de koker van Marussia en is verder ontwikkeld door Red Bull Racing.

Volgens de FIA kan het nieuwe systeem een impact van 40 Kilojoule verwerken en is het vanaf volgend jaar verplicht voor alle teams. Er wordt gebruik gemaakt van een standaardspecificatie van de buizen, maar de teams moeten zelf weten hoe ze deze in de bolide verwerken. Statische tests van de monocoque moeten uitwijzen of de gekozen bevestiging van de buizen voldoende sterk is.