'Politiek hoofdschuldige Fyra-debacle'

Redactie

Bij het zoeken naar de verantwoordelijken achter het demasqué rondom de Fyra kan de politiek met een vinger naar de NS wijzen, maar dan wel met twee naar zichzelf. Dat zei senator Roel Kuiper van de ChristenUnie maandag in Nieuwsuur. "De politiek stelde zulke voorwaarden dat de NS wel bij een kleine Italiaanse bouwer moest uitkomen."

Kuiper was voorzitter van de commissie van de Eerste Kamer die de verzelfstandiging van overheidsdiensten van de afgelopen twintig jaar onderzocht. Een van de aanbevelingen van die commissie was in oktober 2010 om de splitsing tussen NS en ProRail terug te draaien. De NS is als bedrijf verzwakt door die splitsing, zei Kuiper, die opnieuw vaststelde dat het experiment met de privatisering is mislukt.

In navolging van België oordeelde de NS maandag dat het niet meer goedkomt met de Fyra. Inmiddels zijn negen van de zestien bestelde treinen geleverd door AnsaldoBreda, voor ruim twintig miljoen euro per stuk. Of dat geld ooit nog terugkomt kan Kuiper niet zeggen. Hij zegt ook niet te weten of het besluit van NS-topman Bert Meerstadt voortkomt uit de Fyra-malaise.

Het is nu zaak om te stoppen met de Fyra en te zoeken naar alternatieven, aldus de senator. En nu er weer een crisis is bij de NS moet worden gewerkt aan een langetermijnoplossing, met een nieuwe verhouding tussen de NS en de overheid, zei hij. Volgens Kuiper moet de NS wel zelfstandig blijven, maar in een holding opgaan, waarbij de splitsing van spoorbeheerder ProRail en NS ongedaan zou moeten worden gemaakt.