Gamestudio zet uitgevers aan de kant

Redactie

De gamestudio achter spellen als The Cave en Psychonauts zet uitgevers buitenspel. Het nieuwste spel van Double Fine Studios wordt gefinancierd via crowdfunding en niet met de financiële steun van een uitgever. Binnen een halve dag heeft het bedrijf bijna een half miljoen dollar ingezameld voor de productie van het tactische pc-spel Massive Chalice.

Studiobaas Tim Schafer wil niet dat zijn creativiteit of dat van zijn werknemers beperkt wordt door uitgevers. Door de productie van zijn spellen via crowdfunding te financieren is hij vrij om te doen en laten wat hij wil. "Ik zat laatst bij een uitgever aan tafel en zei voor het eerst in mijn leven 'nee' tegen een voorstel", zei Schafer in een verklaring.

Massive Chalice is het tweede spel dat Double Fine Studios op deze manier financiert. Het bedrijf denkt 725 duizend dollar nodig te hebben. Een jaar geleden zamelde het bedrijf al 3,3 miljoen dollar in om het avonturenspel Broken Age te kunnen maken.


Gamestudio zet uitgevers aan de kant