Mogelijk klacht bij EC wegens Fyra

Marc (MPG)

Reizigersorganisatie De Maatschappij Voor Beter OV heeft er alle begrip voor dat de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS de  stap heeft genomen definitief te stoppen met de Italiaanse kreupeltrein 'Fyra'. De technische toestand van de treinen bleek nóg slechter dan eerder al bekend was. De stap van de NMBS betekent de facto het einde van de Fyra-concessie: door de stap van de NMBS is duidelijk geworden dat de HighSpeed Alliance niet binnen een aanvaardbare termijn alsnog aan zijn contractuele verplichtingen jegens de Nederlandse Staat zal kunnen voldoen.

"Er rest de Nederlandse overheid niets anders, dan de concessie te ontbinden omdat aan de voorwaarden dus niet wordt voldaan en dat ook binnen afzienbare tijd dus niet gaat gebeuren. Ook dient de NS de in de concessie opgenomen afkoopsom van vijftig miljoen euro nu op tafel te leggen", stelt de reizigersorganisatie. Indien de Nederlandse overheid deze maatregelen niet neemt, en dus de bij een veiling gemaakte afspraken niet afdwingt, stapt Voor Beter OV naar de Europese Commissie om te klagen over deze kartelvorming. Er dient een nieuwe aanbesteding of veiling te worden georganiseerd.

De door de Nederlandse overheid gewenste samenvoeging van de Hoofdrailnetconcessie met de  HSL-concessie kan volgens Voor Beter OV niet doorgaan. Want je kan niet iets samenvoegen met iets dat niet (meer) bestaat. Ook indien overheid dit toch doet (en daarmee via een omweg de NS ten koste van de reiziger, andere inschrijvers en de belastingbetaler beloont voor zijn falen) stapt Voor Beter OV naar Brussel.

Het alternatief dat er nu voor het mislukte Fyra-project is, eenmaal per twee uur tussen Den Haag en Brussel en in het weekend alleen tot Antwerpen, is volstrekt onvoldoende. Er dient minimaal elk uur tussen Amsterdam en Brussel te worden gereden. Tegen normaal tarief en zonder belemmeringen als toeslagen en reserveringsplicht. Ook nadat er een nieuwe exploitant met de hogesnelheidsverbinding Amsterdam - Bussel is begonnen, dient deze IC in stand te blijven.

Tot slot vindt Voor Beter OV het onaanvaardbaar, dat de NS vandaag niet inhoudelijk op de ontstane situatie wil reageren.

Fyra (Foto: Novum)
Fyra (Foto: Novum)