Formule 1-teams wisselden achterbanden om

Peterselieman

Naar nu blijkt hebben de Formule 1-teams voor dit seizoen een truc ontdekt om de banden beter te laten presteren, zo meldt Formule 1-journalist Adam Cooper. Door de linker achterband rechts te plaatsen en rechts juist links presteerde het rubber beter. Vanaf de race in Canada is deze optie niet meer voordelig.

In het karkas van de Pirelli-banden voor het seizoen 2013 was staal verwerkt en op het rubber stond duidelijk voor welke zijde welke band bedoeld was. De teams vonden tijdens de wintertests uit dat Pirelli de berekeningen voor de banden niet goed uitgevoerd had en dat er door het omwisselen een klein prestatievoordeel behaald kon worden. Mercedes was in Monaco het laatste team dat deze truc voor het eerst toepaste.

Voor Canada lijkt het omwisselen van het rubber geen zin meer te hebben, omdat Pirelli de achterbanden uit oogpunt van veiligheid aanpast. In zowel Bahrein als op Barcelona liet het loopvlak los, waardoor een aantal coureurs een lekke band opliep. Daarom wordt nu teruggegrepen op een kevlar karkas van de band, waarbij de achterbanden identiek zijn en omwisselen geen zin meer heeft.

Het is goed mogelijk dat Mercedes recentelijk deze aanpassingen tijdens de Pirelli-test in Barcelona getest heeft. Daarnaast lijkt het ook waarschijnlijk dat het team uit Brackley tijdens de test nieuwe onderdelen op de bolides gemonteerd heeft, zodat deze getest en wel in Monaco al op de bolides konden zitten. Hierdoor kan de Duitse renstal een oneigenlijk voordeel ten opzichte van de concurrenten behaald hebben. Wordt vervolgd.