Internet trager dan beloofd

anoniem_22072019025900

De meeste consumenten krijgen nog altijd een veel lagere internetsnelheid dan waarvoor zij betalen. Dat stelt vergelijkingssite breedbankwinkel.nl woensdag na duizenden metingen van vaste internetaansluitingen de afgelopen maanden.

Volgens de website krijgt 95 procent van de Nederlanders een lagere snelheid dan waarvoor ze betalen. Sommige consumenten kregen zelfs een 85 procent lagere snelheid dan beloofd. Ruim zestig procent van de huishoudens krijgt nog niet eens de helft van de beloofd downloadsnelheid, zou uit het onderzoek blijken.

Sinds 1 januari van dit jaar geldt de Gedragscode Transparantie Internetsnelheden. Daarin hebben de internetaanbieders onderling beloofd consumenten zo goed mogelijk voor te lichten over de te verwachten snelheid van de verbinding en welke factoren die snelheid kunnen beïnvloeden.

De Consumentenbond onderzocht al eerder dit jaar of de providers zich daaraan houden. De consumentenorganisatie constateerde dat alle aanbieders inderdaad netjes de factoren die van invloed kunnen zijn, zoals de aansluiting van de consument, op de website melden.

Wel zijn niet alle aanbieders al eerlijk over de snelheid. Zo gaven veel bedrijven een 'tot'-snelheid, en niet de precieze snelheid die op het adres te verwachten is. Soms werd alleen een globale indicatie gegeven of kwam achteraf pas een precieze berekening.

Eurocommissaris Neelie Kroes is bezig maatregelen te nemen om eerlijkheid te kunnen afdwingen. Toenmalige minister van Economische Zaken Maxime Verhagen (CDA) beloofde vorig jaar hierbij te zullen aansluiten.