Bandentestrel duurt voort

Peterselieman

Ook daags na de Grand Prix van Monaco is niet de zege van Nico Rosberg maar de bandentest die zijn team Mercedes in Barcelona uitvoerde het gesprek van de dag in de Formule 1. Duidelijk is dat er nog veel mist hangt rond de door Pirelli geïnitieerde test.

Vorige maand voerde Mercedes na afloop van de Grand Prix van Spanje een bandentest van 1.000 kilometer uit met de huidige Formule 1-bolide. Volgens de Duitse renstal en bandenfabrikant Pirelli is het helemaal via de regels verlopen en heeft autosportfederatie FIA bij monde van directeur Charlie Whiting toestemming verleend. Er zou zelfs een FIA-afgevaardigde bij aanwezig zijn geweest.

Gisteren gaf de FIA juist een verklaring uit waarin stond dat er nooit formeel toestemming voor een test gevraagd is. Vorig jaar werd al in een aan de teams gerichte e-mail benadrukt dat de kans op toestemming klein was. Ook werd hierin gemeld dat alle teams gelijk behandeld moesten worden en er alleen met unanieme instemming van alle teams een bandentest plaats kon vinden.

Ondanks de duidelijke regels zou er toch toestemming voor de test in Barcelona zijn gekomen. Mercedes-directeur Niki Lauda stelt dat Red Bull Racing ook gevraagd is om deel te nemen, maar dat de Oostenrijkse renstal niet wilde. Teambaas Christian Horner bevestigde dat verhaal, omdat het tegen de regels zou zijn die stellen dat er gedurende het seizoen vrijwel niet met de huidige auto's getest mag worden.

Tegenover Autosport gaf Horner meer uitleg. Hij stelde dat Pirelli vorig jaar al eens voorstelde om met een huidige bolide te testen, maar dat hij dat afgewezen heeft, omdat dit tegen de regels was. Daarom werd er als compromis gekozen voor de Renault F1-bolide uit 2010 die voor bandentests gebruikt kon worden.

Red Bull heeft daarom net als Ferrari in Monaco protest aangetekend tegen de test die plaatsgevonden heeft. Ferrari heeft bij monde van teambaas Stefano Domenicali laten weten dat het gedaan is om duidelijkheid in de regels te scheppen. De Italiaanse renstal is openlijk voorstander van meer testen gedurende het seizoen, terwijl de andere renstallen deze plannen afschieten.

Door het protest van Red Bull en Ferrari moet de FIA de zaak nu tot op de bodem uit gaan zoeken. Het hof van arbitrage zal over de kwestie een oordeel moeten vellen. Onduidelijk is wanneer er een oordeel zal zijn en wat er besloten zal gaan worden. Wordt ongetwijfeld vervolgd.