Meer koffie en cacao UTZ-gecertificeerd

Redactie

De verkoop van koffie en cacao met een UTZ-keurmerk is vorig jaar fors toegenomen. Het keurmerk dat onder meer goede werkomstandigheden en een duurzame productie moet garanderen, werd op 188 miljoen kilo koffie geplakt, 38 procent meer dan een jaar eerder. De verkoop van UTZ-gecertificeerde cacao nam zelfs met 178 procent toe tot 119 miljoen kilo. Dat meldt de organisatie achter het keurmerk UTZ Certified dinsdag.

Volgens UTZ draagt inmiddels acht procent van de wereldproductie van koffie het certificaat. Bij cacao zou het gaan om dertien procent van de totale productie. De certificatie bij thee is minder vergevorderd. In totaal had vorig jaar drie miljoen kilo thee het keurmerk, vijf procent meer dan een jaar eerder.

UTZ geeft het keurmerk uit in 32 landen waar koffie, thee en cacao wordt geproduceerd. Onder meer Douwe Egberts, Ahold en Mars nemen de producten af.

UTZ Certified zag ook de eigen organisatie fors groeien. De omzet steeg vorig jaar van 5,6 miljoen euro naar 6,8 miljoen euro. De winst kwam uit op bijna zeshonderdduizend euro, tegenover 65 duizend euro een jaar eerder. Een groot deel van de inkomsten bestaan uit subsidies. De Postcode Loterij was vorig jaar met een half miljoen euro de grootste donateur.