[DTM] Nieuw motorenreglement in 2016

Peterselieman

Na de Formule 1 en andere raceklasses zal ook de DTM een nieuw motorenreglement gaan omarmen. Het plan is om de huidige V8-krachtbronnen in 2016 in te ruilen voor 2,0 liter vier cilinder-turbomotoren.

De Japanse Super GT en DTM America zullen dezelfde reglementen gaan volgen, waarbij Super GT volgend jaar al met de nieuwe krachtbronnen zal gaan racen. DTM America zal in 2016 als nieuwe racetelg volgen. De stap moet het voor nieuwe fabrikanten aantrekkelijker maken om de DTM te betreden en ook wordt het zo eenvoudiger om de krachtbronnen in straatauto's in te zetten. Verder zal het Kinetic Energy Recovery System in de Super GT haar introductie doen en wordt deze voor de DTM overwogen.

Hans-Werner Aufrecht, baas van DTM-organisator ITR, legt tegenover Autosport de veranderingen uit. "We willen overal dezelfde regels met twee liter turbo's in Europa en Amerika, geen twijfel over mogelijk. Het belangrijkste punt is dat alle fabrikanten kostenbeperkingen hebben geaccepteerd. Dit geeft hen de mogelijkheid om over de gehele wereld met dezelfde auto en motor te rijden."