Trage start voor Philips door slechte economie

Thom Puiman (Juicyhil)

Philips heeft in het eerste kwartaal een omzet geboekt van 5,25 miljard euro, een procent meer dan in de eerste drie maanden van 2012. De ongunstige markt in met name Europa en de Verenigde Staten zorgde voor deze vlakke groei. Dat blijkt maandag uit de kwartaalcijfers van Philips.

De nettowinst van het elektronicaconcern was 162 miljoen euro. Dat is een stuk lager dan de 183 miljoen in dezelfde periode vorig jaar, al werd de winst toen gestuwd door een deal met koffiemerk Senseo en de verkoop van vastgoed. De winst per Philips-aandeel daalde licht, van twintig naar achttien eurocent.

De divisie consumentenproducten deed het goed. Vergeleken met vorig jaar steeg de omzet met tien procent naar ruim een miljard euro. Binnen die divisie verkocht Philips voornamelijk meer huishoudelijke apparaten en producten voor persoonlijke verzorging, zoals elektronische tandenborstels en scheerapparaten.

De divisie verlichting kampte met vlakke resultaten door de slechte situatie in de bouw. Philips kreeg bovendien minder orders binnen vanuit de gezondheidszorg, waardoor de omzet daar terugviel van 2,2 miljard euro in het eerste kwartaal van 2012 naar 2,1 miljard in de eerste drie maanden van dit jaar.