Consumenten minder somber

static

Het consumentenvertrouwen in Nederland is deze maand opnieuw iets verbeterd, maar is nog altijd erg laag. Dat maakte het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag bekend.

De index voor het vertrouwen steeg in april met 6 punten tot min 35. Ook vorige maand was de stemming iets minder negatief dan de voorgaande maand. De verbeteringen volgen echter op het historische dieptepunt van min 44 dat in februari werd bereikt.

Consumenten waren in april "beduidend" minder somber over het economisch klimaat, concludeert het CBS. Ook over hun financiële situatie waren ze minder pessimistisch dan in maart.

Maar consumenten staan nog altijd niet te springen om hun portemonnee te trekken voor het doen van grote aankopen, zoals wasmachines en televisie. Wat dat betreft vonden ze de tijd vrijwel even ongunstig als in maart.

Consumenten zijn momenteel even somber als in januari 2013, toen de graadmeter ook op min 35 stond. Pessimisten en optimisten hielden elkaar voor het laatst in september 2007 in evenwicht. Sindsdien hebben de pessimisten de overhand.

Consumenten minder somber
Consumenten minder somber (Foto: ANP)