Nintendo versoepelt eisen voor indie-ontwikkelaars

Denzo

Nintendo heeft sinds kort enkele harde eisen die het stelde aan developers van games voor Nintendo's eShop laten vallen. De harde eis dat een developer een fysiek kantoor moet hebben is nu verleden tijd.

Dat laat de business development manager van Nintendo's eShop, Dan Adelman, aan Gamasutra weten. De eis was in eerste instantie bedoeld om dev kits en vertrouwelijke informatie veilig te bewaren. "More and more people are working from home, and we recognize that developers are forming virtual teams around the world", vertelt Adelman. Daarom was het volgens hem nodig om de regels te versoepelen. Zo blijft het platform toegankelijk voor indies.

Ook heeft Nintendo de harde eis laten vallen dat developers pas uitbetaald krijgen op het moment dat hun game meer dan zesduizend stuks verkoopt. Die regel was in eerste instantie verzonnen om de kwaliteit van de games te waarborgen, omdat developers meer hun best zouden doen om die zesduizend stuks te halen, maar in de praktijk bleek het vooral een straf voor games die wel goed waren, maar gewoon weinig publiek wisten te trekken.

Een van de eisen die Nintendo nog wel blijft handhaven, is de eis dat je als developer wel wat aantoonbare ervaring als game-developer moet hebben. Ook moet je als bedrijf ingeschreven staan. Deze zijn echter een stuk makkelijker te overkomen als indie-developer.