Firstperson en meer in The Elder Scrolls Online

Kim (Minxx)

Bij een presentatie van Zenimax Online Studios vorige week hebben de makers van Elder Scrolls Online meer bekendgemaakt over de MMO The Elder Scrolls Online, daarnaast hebben ze een aantal nieuwe screenshots uitgegeven.

Het belangrijkste nieuws om te melden is dat The Elder Scrolls Online een first-person modus gaat krijgen die geheel in de stijl is zoals we dat gewend zijn van eerdere The Elder Scrolls-titels.

De user-interface is minimalistisch. De minimap, de questtracker en de crosshair zijn de enige items die op het scherm te zien zijn. Een health-, magicka- en staminabalk komt alleen te voorschijn wanneer de speler in gevecht is of gewond is. Dialogen vinden plaats in de vorm zoals in eerdere The Elder Scrolls-titels; ingezoomde firstpersoon met een menu om te kiezen wat je reactie is. Dit menu is uitgebreider dan in Skyrim en doet denken aan Morrowind. Het inventory- en skillmenu is vergelijkbaar met dat van Skyrim. Wanneer één van deze menu's geopend wordt, zoomt de camera in en focust het op het personage. Hierdoor ziet de speler direct hoe iets er uitziet wanneer het aangetrokken is.

Het combatsysteem is eigenlijk een samensmelting tussen huidige populaire MMO's en de vorige spellen uit The Elder Scrolls-serie. De hotbar heeft zes plekjes voor gevechtsvaardigheden en een ultieme aanval. Er zit geen cooldown op de vaardigheden. Hoe snel en hoe vaak achter elkaar de speler zijn aanvallen kan uitvoeren hangt geheel af van de hoeveelheid health, stamina of magicka die het character heeft. Ook is het niet meer nodig om een spell eerst in de hand te nemen voordat deze gecast kan worden, de spell wordt direct vanuit de hotbar gecast. 

Het sluipsysteem in Elder Scrolls Online wordt niet heel uitgebreid. Bij het rondsluipen verandert de crosshair in een oogje dat de speler laat weten of hij gezien is of nog niet ontdekt is, net zoals in eerdere titels. Elk personage in de game kan dit. Het is ook mogelijk om vermommingen van vijanden te looten of die in kampen te vinden. Dit maakt het mogelijk voor de speler om vrij rond te lopen in vijandelijk gebied. Te dicht bij een vijand komen terwijl de speler vermomd is kan er wel voor zorgen dat hij ontmaskerd wordt.

Het skillsysteem wordt een combinatie van Skyrim en Guild Wars 2 met hier en daar wat verbeteringen. Ook zullen er bij de PvP-modus keuzes kunnen worden gemaakt uit aparte vaardigheden. De Fighters Guild en de Mages Guild zitten bij de release. De Thieves Guild en de Dark Brotherhood komen er later bij. Een nieuw element voor The Elder Scrolls is dat de questgevers niet langer op één punt stilstaan om alleen maar quests te geven. Ze lopen bijvoorbeeld met de speler mee en staan niet meer op vastgestelde plekken.

De speler heeft de mogelijkheid om door alle gebieden te questen. Wanneer de speler een factie uitgespeeld heeft kan deze ervoor kiezen om toe te treden tot een secondaire factie. Zo is het de bedoeling dat spelers met één personage het hele spel kunnen ervaren. En als laatste is het bekend geworden dat er vijf beroepen uit te oefenen zijn, namelijk: armorsmith, weaponsmith, enchanter, alchemist and provisioner (kok). 

De exacte lanceerdatum van The Elder Scrolls Online is nog niet bekend, maar de game staat gepland om nog dit jaar uit te komen. De nieuwe screenshots zijn hieronder te bewonderen.