Spoorslijtage door fout aannemer

Redactie

Door een fout van aannemer BAM heeft ProRail de slijtage op het spoor tussen Rotterdam en Utrecht vorige maand niet eerder ontdekt. Dat meldt de spoorbeheerder op basis van eigen onderzoek met BAM en onafhankelijk onderzoek- en adviesbureau Plurel.

De aannemer had de resultaten van een routinemeting met een videoschouwtrein verkeerd geïnterpreteerd. Daardoor dacht ProRail dat het stuk spoor nog veilig genoeg was.

Bij een volgende controle op 25 februari bleek een groot stuk van de rails, tussen Capelle Schollevaar en Nieuwerkerk aan de IJssel, niet te voldoen aan de veiligheidsnorm. Zo waren de spoorstaven niet overal dik genoeg. Vanwege herstelwerkzaamheden reden op het traject bijna een dag geen treinen.

Prorail en BAM zeggen inmiddels maatregelen te hebben genomen om dergelijke fouten in de toekomst te voorkomen.


Spoorslijtage Capelle door fout aannemer (Foto: Novum)