Spirituele opvolger van Ultima Online op Kickstarter

Denzo

De bedenker van de Ultima-series van RPG's en het immens succesvolle Ultima Online, Richard 'Lord British' Garriott, heeft de spirituele opvolger van Ultima Online aangekondigd. De game heet Shroud of the Avatar: Forsaken Virtues, en heeft nog 1 miljoen dollar nodig.

Inmiddels heeft de game na slechts enkele dagen al grofweg de helft van het benodigde bedrag binnen. Forsaken Virtues moet het eerste deel worden van een serie van Shroud of the Avatar-games. De games moeten het klassieke fantasy roleplaying-genre opnieuw uitvinden. Richard Garriott is dan ook uitgegaan van enkele key features die de ultieme RPG volgens hem moet bevatten, namelijk:

  • Een volledig interactieve wereld
  • Een diepgaand eigen verhaal met uitgewerkte geschiedenis en een eigen taal
  • Er moeten fysieke objecten van de game beschikbaar zijn, zoals een stoffen kaart, gebonden handleidingen etcetera
  • Het spel kan zowel online als offline gespeeld worden 

Het spel heeft geen klassen maar de spelers zijn vrij om te kiezen wat ze willen doen in het spel. Zo hoef je niet per se een sterke warrior te zijn, maar kan je ook gewoon een avonturier of explorer worden, en ben je niet verplicht om de hele tijd te vechten zoals in de meeste MMORPG's.

Ook is er player housing beschikbaar. De player housing bevindt zich in een persistente online wereld, waardoor een huis dus echte waarde krijgt. Het is mogelijk om zowel in gehuchten, dorpen en steden een huis of een stuk grond te kopen. Een huis in een gehucht zal goedkoper zijn dan een huis in de stad, omdat de stad meer bescherming en diensten biedt. Over deze huizen moet ook belasting worden betaald in-game, maar mensen die minimaal 500 dollar doneren via Kickstarter, krijgen vrijstelling van deze belasting.

Verder is er een PvP-systeem wat griefen zou moeten beperken. Hoe dat in z'n werk gaat, is nog niet bekend. Er zit ook een uitgebreid craftingsysteem in het spel, wat op zichzelf staand diepgaand genoeg moet zijn om een carrière voor je personage te bieden.

Het PvE (Player versus Environment)-gedeelte lijkt veel op dat van Garriotts oude games. Het is opgesplitst in zogenaamde scenes. Hierbij heb je zowel scenes die een overview van de map laten zien en adventure scenes, à la Final Fantasy.

Het spel staat gepland voor een release op zowel pc, Mac en Linux. Het is nog niet bekend wanneer het spel uit moet komen.