Treindienstleider zat fout bij botsing Maasvlakte

Redactie

De frontale botsing tussen twee goederentreinen op de Maasvlakte in april vorig jaar werd veroorzaakt door een vergissing van de treindienstleider. Die liet de twee treinen per ongeluk in tegengestelde richting toe op hetzelfde spoor. Ook Prorail en een van de betrokken machinisten maakten fouten, blijkt uit een vrijdag gepubliceerd rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport.

Prorail had volgens de inspectie het proces van de treindienstleiding niet op orde. Wissels werden lokaal bediend en niet overal stonden seinen. Daarin schoot het veiligheidszorgsysteem van de spoorbeheerder tekort, aldus de inspectie. Inmiddels heeft Prorail het systeem aangepast.

Behalve de fouten van de treindienstleider en Prorail reed de machinist van een van de goederentreinen te hard voor het beperkte zicht dat hij had. Daardoor kon de trein niet op tijd stoppen. Door de hoge snelheid waren de gevolgen van de botsing flink groter.

Bij het ongeluk op 13 april bij de kruising tussen de Yukonweg en Missouriweg raakten twee machinisten van een van de treinen lichtgewond aan het hoofd. De machinist van de andere trein bleef ongedeerd. De botsing veroorzaakte veel schade aan de locomotieven, wagons, lading en de spoorweginfrastructuur.