Spoorseinen sneller uitgerust met beveiliging

Redactie

De vijfduizend belangrijkste spoorseinen moeten eind 2015 zijn uitgerust met het spoorbeveiligingssysteem ATB-vv, dat treinen stilzet als ze door rood rijden. Het versneld aanpassen van de seinen kost honderd miljoen euro, zegt president-directeur van Prorail Marion Gout-van Sinderen zaterdag in het AD. "Het moet nu. De risico's zijn te groot."

Het aantal treinen dat door rood reed is vorig jaar voor het eerst sinds 2006 gestegen. Vorig jaar werd 175 keer een sein gemist, twintig meer dan een jaar eerder.

In november kondigde Prorail al aan dat eind dit jaar 2500 van de 12500 seinen met ATB-vv moeten zijn uitgerust. De spoorbeheerder reageerde toen op een onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar een botsing tussen een intercity en een sprinter in Amsterdam. Daarbij viel in april een dode en raakten 190 mensen gewond nadat de sprinter een sein had gemist.

Momenteel zijn tweeduizend seinen met ATB-vv uitgerust. Het aantal aanpassingen wordt volgend jaar en het jaar daarna opgeschroefd.

Eigenlijk zou Prorail het nog sneller willen doen, maar dat gaat volgens Gout-van Sinderen simpelweg niet. "Het materiaal moet worden besteld en het geld is nog niet beschikbaar." Wel zou staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld (PvdA) een gewillig oor hebben voor haar plannen.

Vanaf 2016 worden wordt het nog modernere systeem ERTMS uitgerust. Maar de aanleg daarvan duurt zeker tien jaar. Daarom is het volgens de president-directeur geen optie daar op te wachten. "Moet je nagaan welke risico's je al die jaren neemt."


Spoorseinen sneller uitgerust met beveiliging (Foto: Novum)