Danoontje gaat vermageren

anoniem_22072019025900

Danone heeft vorig jaar een omzet geboekt van 20,9 miljard euro, 5,4 procent meer dan in 2011. Dat maakte het zuivelconcern dinsdag bekend. De nettowinst steeg licht met 0,9 procent naar 1,8 miljard euro. Omdat de omzet in Europa met drie procent terugliep, wil Danone in die regio zo'n tweehonderd miljoen euro bezuinigen.

Danone verkocht voornamelijk meer water en meer babyvoeding in 2012. Azië en de Verenigde Staten waren de voornaamste groeimarkten. Het dividend stijgt met 4,3 procent ten opzichte van 2011 en komt uit op 1,45 euro per aandeel.

Voor 2013 verwacht Danone dat de grondstof- en verpakkingsprijzen hoog blijven. Groei in Europa blijft achter en daarom wordt in die regio de productrange onder de loep genomen. In Azië, Rusland en de VS wil Danone juist uitbreiden. Het voedingsmiddelenconcern wil de omzet met minimaal vijf procent zien groeien.