'Vervangende IC naar België veel te mager'

Marc (MPG)

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV vindt dat de vervangende intercity tussen Den Haag en Brussel een te mager aanbod is. Vrijdag werd bekend dat vanaf half februari twee keer per dag, en vanaf half maart acht keer per dag wordt gereden.

Het reizigersaantal dat voor 9 december tussen Nederland en België aan de orde was, zal met zo’n lage frequentie niet goed kunnen worden vervoerd, aldus de reizigersclub tegenover FOK!. "Daar is minimaal een trein per uur nodig, net als voor 9 december."

Totdat de vervangende intercity een twee-uursdienst zal rijden, blijft de pendeltrein tussen Roosendaal en Antwerpen eens per twee uur rijden. Voor Beter OV is wel tevreden met de inwilliging van zijn verzoek, de Fyra tussen Amsterdam en Rotterdam toeslagvrij te maken voor internationale reizigers. Daardoor worden reizigers van/naar Amsterdam en Schiphol enigszins gecompenseerd voor de langere reisduur en het ongemak van een overstap te Rotterdam.

Hoewel de uitkomsten van de pogingen om een vervangende IC te organiseren dus nog onvoldoende zijn, is er bij Voor Beter OV wel veel waardering voor de enorme inzet van veel betrokkenen bij NS, NMBS, ProRail en Infrabel om een vervangende treindienst te realiseren. Daarvoor zijn bergen werk verzet.