IJsblokken inderdaad oorzaak schade Fyra-treinen

Stephan (Stephan5)

De schade die de Fyra-treinen donderdag opliepen is inderdaad veroorzaakt door grote ijsblokken. Dat zei commercieel directeur van NS Hispeed Marjon Kaper vrijdag op Radio 1. Het bedrijf ging er donderdag al van uit dat de bodemplaten van de hogesnelheidstreinen beschadigd waren geraakt door blokken ijs, maar de precieze oorzaak moest nog worden vastgesteld.

Volgens Kaper vallen de ijsblokken, die soms wel twintig bij twintig centimeter zijn, tijdens de rit van de trein af. "Die stuiteren dan naar achter en maken dingen kapot." NS Hispeed bekijkt wat gedaan kan worden om de ijsvorming te voorkomen. Het ijsvrij maken van de treinen is volgens Kaper geen definitieve oplossing. "Dat doen we al, maar onderweg krijg je toch weer ijsvorming als een trein door de sneeuw rijdt."

Donderdag bleek dat platen onder drie hogesnelheidstreinen flink beschadigd waren geraakt. Nadat het spoor van de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Antwerpen was geïnspecteerd, werd besloten de Fyra naar België uit de dienstregeling te halen. Wanneer de treinen weer gaan rijden is onbekend.

De treinen van de Thalys naar België en Frankrijk, die over hetzelfde traject rijden, hebben geen last van het winterse weer. De Fyra tussen Amsterdam en Breda rijdt vrijdag wel.

De problemen door het winterweer zijn het zoveelste incident met de nieuwe hogesnelheidstreinen. Al sinds de start in december worden de V250-treinen van de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda geplaagd door problemen en uitval.

Het Belgische parlementslid Jef Van den Bergh van regeringspartij CD&V riep donderdag al op de trein niet meer te gebruiken tot de betrouwbaarheid kan worden gegarandeerd. Volgens Kaper is het zover nog niet. "Het is altijd een spannende tijd als je een nieuwe treindienst opzet, maar we zien een opgaande lijn."