Autofabrikanten misleiden consument

MarcusViridis

Auto's verbruiken nog steeds veel meer brandstof dan in de folder van het voertuig staat. De afwijking van extra zuinige auto's is bovendien nog groter. Dat blijkt uit een analyse van het brandstofverbruik van 260 duizend zakelijke rijders die met een tankpas rijden van Travelcard, meldt directeur Jan-Reint Vink vrijdag.

TNO analyseert sinds 2004 het brandstofverbruik van de klanten van Travelcard. Al die tijd ligt de afwijking van het verbruik in de praktijk ten opzichte van de fabrieksopgave op ongeveer 45 procent. Bij de laatste jaren op de weg verschenen extra zuinige auto's, die onder een gunstiger belastingregime vallen, is de afwijking ten opzichte van de folder soms zelfs vijftig procent. "Die auto's zijn nog steeds wel zuiniger dan gewone auto's, maar het verschil is veel minder dan fabrikanten willen doen geloven", zegt Vink.

De afwijking ten opzichte van de fabrieksopgave wordt volgens Vink niet verklaard doordat zakelijke rijders op kosten van de baas rijden. "Ook zakelijke rijders worden steeds meer gestimuleerd om zuinig te rijden via beloningssystemen", ziet de directeur. "Het enige verschil is dat die zakelijke rijders vaker bij duurdere merkstations tanken langs de snelweg, maar dat maakt niet uit in het verbruik."

Volgens de analyse van TNO kan extra zuinig rijden, door bijvoorbeeld minder hard op te trekken of de auto uit te laten rollen, tien procentpunt winst opleveren. "Maar dan is de afwijking ten opzichte van de fabrieksopgave nog steeds gemiddeld 35 procent", rekent Vink voor. "Alleen als je niet normaal rijgedrag gaat vertonen, door bijvoorbeeld de hele weg van Groningen naar Maastricht negentig te gaan rijden in de slipstream van een vrachtwagen, zijn de fabriekswaarden te halen."


Zuinige auto's missen fabrieksopgave verbruik ruim (Foto: Novum)