Shell wil vastgelopen boorschip lostrekken.

bennootje

Shell gaat proberen het vastgelopen boorschip Kulluk uit het gevaarlijkste deel van de Golf van Alaska te slepen zodra het weer dat toelaat. De constructie van het boorschip is volgens zeevaartdeskundigen sterk genoeg om het te slepen, zei incidentmanager Sean Churchfield op een persconferentie.

Wanneer de poging wordt gedaan hangt onder meer af van het getij en het weer, zei Churchfield. "Ik kan geen tijdschema geven. De voorbereidingen worden nu getroffen. We willen het schip slepen zodra we daar klaar voor zijn en ons de mogelijkheid wordt geboden."

Als het boorschip weg van de rotsen voor het eiland Sitkalidak kan worden gesleept, wordt het naar een inham van het eiland Kodiak gebracht, zo'n 48 kilometer verderop. De Kulluk is een rond binnenvaartschip van 81 meter in doorsnede. Door een versterkte stalen romp kan het ook op ijs werken. Het is een van de twee schepen die vorig jaar op de Arctische Oceaan naar olie hebben geboord en heeft geen eigen aandrijving.

De sleeppoging wordt uitgevoerd door hetzelfde schip dat de Kulluk vorige maand tijdens een reis naar Seattle verloor. Een kabel tussen de sleepboot, de Aiviq, en de Kulluk brak op 27 december. Meerdere pogingen werden daarna gedaan een nieuwe verbinding tot stand te brengen, maar de lijnen braken steeds.

De pogingen het schip weer op sleeptouw te nemen werden bemoeilijkt door motorproblemen bij de sleepboot. Uit een eerste onderzoek blijkt dat dit kwam door slechte brandstof, zei Churchfield. Inmiddels is de brandstof behandeld en zijn de filters vervangen. "Daarna hebben zich geen problemen meer voorgedaan."

Er zijn geen plannen om de 568.000 liter diesel aan boord van de Kulluk weg te pompen omdat dat weer andere risico's met zich zou meebrengen. Ook andere lading blijft aan boord. Er zijn volgens de kustwacht nog geen duikers in het water geweest, maar uit gesprekken met lokale vissers wordt geconcludeerd dat het schip op een rotsachtige bodem is vastgelopen.

Zaterdagavond was Shell nog niet klaar om een sleeppoging te ondernemen. Meer dan zeshonderd mensen werken aan de berging van het schip. Voor de berging is het Rotterdamse sleepbedrijf Smit ingeschakeld.

Berger Dan Magone van het bergingsbedrijf Magone Marine is sceptisch dat het schip zomaar kan worden losgetrokken. "Ik zou echt geschokt zijn als dit ding zo licht is vastgelopen en zo licht is beschadigd dat je hem zomaar weg kunt trekken", zei hij vanuit zijn hoofdkwartier in Dutch Harbor, voor de kust van Alaska. Hij is niet betrokken bij deze operatie, maar heeft wel ervaring met andere vastgelopen schepen in het gebied.

Magone is momenteel betrokken bij de berging van twee andere boten in het gebied, maar hij wacht tot de lente voor hij tot actie overgaat. Dat is volgens hem gebruikelijk. "Verzekeringsmaatschappijen willen niet meer betalen dan wat nodig is om de schepen daar weg te krijgen. Waarom zouden we ons materieel en onze bemanning riskeren en tien keer zo veel geld betalen door in de winter aan te klooien als je ook op beter weer kunt wachten?"

Hij tekent wel aan dat de brandstof uit de schepen die hij moet bergen al is weggepompt. "Bij een groot fiasco als bij de Kulluk is er natuurlijk veel druk om het snel op te lossen. Maar de mogelijkheden zijn beperkt."

Volgens Shell is het dek van de Kulluk lichtbeschadigd. Door open luiken zou zeewater naar binnen lopen. Alle generatoren zijn door water uitgeschakeld, maar vrijdag zijn draagbare generatoren aan borod gebracht. Of het lukt om de Kulluk weer zeewaardig te krijgen hangt vooral af van de toestand waarin de romp verkeert.


Shell wil vastgelopen boorschip lostrekken. (Foto: Novum)