Geen bedrijfshulpverlener op veel treinen

bennootje

In Nederland rijden geregeld treinen rond zonder dat er een bedrijfshulpverlener aan boord is. De consequentie daarvan is dat het personeel bij bijvoorbeeld een brand zoals afgelopen week in een trein bij Breukelen niet goed weet wat te doen. Vakbondsbestuurder bij FNV Spoor Roel Berghuis bevestigt een bericht hierover zaterdag in Trouw.

Machinisten hebben bij geen van de vervoerders in Nederland een 'hulpverleningstaak', legt Berghuis uit. Conducteurs zijn wel opgeleid tot bedrijfshulpverlener, maar die zitten niet op elke trein.

Zo rijden er veelal geen conducteurs mee als leeg materieel naar een opstalterrein wordt gebracht. Geregeld krijgen machinisten daarnaast het verzoek een zogenoemde sleuteldienst te draaien, waarbij zij de deuren van een trein met reizigers moeten sluiten bij gebrek aan een conducteur. Dat kan bijvoorbeeld voorkomen bij vertragingen.

Bedrijfshulpverleners hebben verschillende taken. Zo moet een bedrijfshulpverlener kunnen reanimeren, evacueren en kunnen werken met blusmiddelen. Hoe vaak het gebeurt dat op treinen geen bedrijfshulpverlener aanwezig is, weet Berghuis niet. "Maar ik hoor van leden dat het geregeld voorkomt." Berghuis gaat een formele klacht indienen bij de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid, laat hij weten.