Antirookcampagne richt zich op niet-roker

Redactie

KWF Kankerbestrijding is maandag begonnen met een antirookcampagne die zich richt op niet-rokers. Het is voor het eerst in Nederland dat een campagne tegen roken zich richt op niet-rokers, die wordt gevraagd uit te dragen dat roken niet meer van deze tijd is.

Met de campagne wil KWF niet-roken als 'sociale norm' neerzetten en het roken 'onthippen'. Via de televisie, bioscopen, uitgaansgelegenheden en internet wordt niet-rokers gevaagd de leus 'Roken is zóóó ...' af te maken met een vergelijking met iets ouderwets.

De campagne richt zich vooral op jongeren en jongvolwassenen. Het aantal jongeren dat niet-rokers cool en stoer vindt, is de laatste tien jaar gestegen van 49 naar 63 procent, aldus KWF. Een flink aantal jongeren staat echter nog steeds neutraal of negatief tegenover niet-rokende jongeren. "Dat maakt de kans groter dat ze gaan roken."

Ongeveer een kwart van de Nederlanders rookt. In 1958 was dat nog zestig procent. Ieder jaar sterven bijna twintigduizend Nederlanders aan de gevolgen van roken. Ruim de helft daarvan heeft kanker gekregen. Een op de twee rokers overlijdt aan de gevolgen van roken, een op de vier voor zijn 65e.

Als niemand meer rookt, zal er twintig tot dertig procent minder kanker zijn, stelt KWF.