Doe-het-zelfwinkels in zwaar weer

anoniem_22072019025900

Doe-het-zelfzaken hebben sinds het begin van de kredietcrisis 21 procent minder producten verkocht. Ook keuken-, meubel- en andere woonwinkels verkopen fors minder. Dat stelt het economisch bureau van ABN AMRO dinsdag in een rapport. Volgens de bank zet de daling ook volgend jaar door.

De daling is volgens de bank grotendeels te wijten aan de slechte woningmarkt. Sinds het begin van de kredietcrisis is het aantal mensen dat een woning koopt met 28 procent gedaald.

Volgens ABN AMRO verkopen de doe-het-zelfwinkels sinds het begin van de crisis in 2008 elk kwartaal gemiddeld 4,7 procent minder producten dan in het jaar daarvoor. De doe-het-zelfzaken concurreren nu steviger tegen elkaar om de klanten. In 2009 daalden de prijzen daardoor. De bedrijven konden de prijsdalingen echter niet lang volhouden en sinds 2010 stijgen de prijzen weer om de teruglopende verkoop te compenseren. Gemiddeld is de prijsstijging sinds 2010 twee procent geweest.

De kluswinkels proberen zich staande te houden door meer eigen producten te verkopen waarop de marge hoger is. Ook verkopen ze steeds meer branchevreemde producten.

Ook woonwinkels, die bijvoorbeeld keukens, meubels en verlichting verkopen, hebben het zwaar. Hun verkopen namen sinds het begin van de crisis met 25 procent af.

Volgens ABN AMRO zullen de doe-het-zelfzaken ook volgend jaar minder verkopen. De bank schat de daling op twee procent. Voor de woonwinkels zou de daling drie procent bedragen.