Zak sinterklaascadeaus amper duurder

Redactie

De prijs van een zak sinterklaascadeaus is dit jaar met een half procent gestegen, terwijl de 'gewone' inflatie op jaarbasis in oktober opliep tot 2,9 procent. Vooral populaire sintartikelen als dvd's en boeken, die respectievelijk met 4,2 en 2,7 procent in prijs daalden, drukten de sinterklaasinflatie. Dat blijkt uit zaterdag gepubliceerd onderzoek van het ING Economisch Bureau.

Sinterklaas is ook minder duur uit dan een gemiddeld gezin, omdat de goedheiligman de prijsstijgingen van huisvesting, energie en brandstofkosten niet in zijn portemonnee voelt. Toch moest de Sint dieper in de buidel tasten door de btw-verhoging die in oktober inging. Daardoor sprong de sintinflatie van 0,3 procent in de min naar het halve procent in de plus.

Geurtjes en speelgoed die hoog op de verlanglijstjes staan, stegen dit jaar harder in prijs dan in voorgaande jaren. Voor speeltuig moest 1,2 procent meer worden afgerekend, voor parfums en aftershaves 1,7 procent, blijkt uit CBS-cijfers.

De Sint houdt dit jaar waarschijnlijk zijn hand op de knip. De koopbereidheid van veel consumenten, onder wie veel hulpsinterklazen, is gezakt tot onder het niveau van vorig jaar. Dit komt volgens de bank doordat gezinnen door de kabinetsbezuinigingen en de aanhoudende crisis al jaren minder geld te besteden hebben.

Bij de samenstelling van de sinterklaasinflatie is gekeken naar de prijsontwikkeling van cadeaus die veel op pakjesavond uit de zak van Sinterklaas komen. Kinderen krijgen graag snoep, speelgoed en chocola. Volwassenen vragen vaak dvd's, boeken, geurtjes en sieraden.