Teruggeroepen mosselen al opgegeten

Redactie

De mosselen die een Zeeuwse mosselhandelaar onder druk van de Nederlanse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) moest terugroepen, zijn allemaal al opgegeten. Dat laat de handelaar donderdag weten. "Wij hebben geen klachten van onze klanten gehad, er is niemand ziek van geworden", laat een woordvoerder van Prins en Dingemanse uit Yerseke weten.

De NVWA laat mogelijk donderdag al weten of de terugroepactie goed is verlopen, laat de toezichthouder weten. De terugroepactie zelf heeft het bedrijf uiteindelijk weinig onkosten opgeleverd. "We hebben wat extra telefoontikken", zegt de woordvoerder. "Wat de imagoschade is moet nog blijken."

De zaak kwam aan het rollen toen Belgische autoriteiten meldden dat ruim honderd bewoners van een verzorgingshuis ziek waren geworden na het eten van mosselen. Die mosselen kwamen uit hetzelfde gebied in Ierland als een partij mosselen die Prins en Dingemanse heeft verhandeld.

"Maar de laatste lading uit dat gebied is 23 oktober binnengekomen", zegt de woordvoerder van de handelaar. "De mosselen zijn daar goedgekeurd en ook nog eens door onze strenge controle gekomen. Ook was het niet duidelijk of die mensen wel door de mosselen ziek waren geworden."

De NVWA-woordvoerder stelt dat dit wel duidelijk is. "Bij de minste of geringste kans op besmetting bestaat de wettelijke plicht voedsel terug te roepen. Andere handelaren hebben wel meteen aan onze oproep gehoor gegeven."

Prins en Dingemanse ging volgens eigen zeggen dinsdagavond over tot een terugroepactie, nadat de NVWA een dwangsom van tachtigduizend euro had opgelegd. De toezichthouder bracht later die avond een persbericht naar buiten waarin het bedrijf bij naam werd genoemd. Volgens een woordvoerder van de NVWA om mensen te waarschuwen. Woensdagochtend bleek volgens het bedrijf dat de mosselen al waren opgegeten.

Er gingen geruchten dat het bedrijf een juridische procedure tegen de NVWA zou beginnen vanwege de geleden imagoschade. De woordvoerder van het bedrijf ontkent dat. "Ik kan me voorstellen dat zoiets hier in alle emotie is geroepen, maar we gaan eerst rustig met de NVWA om tafel zitten."

De NVWA-woordvoerder stelt dat het bedrijf geen vergoeding hoeft te verwachten. "Als ze gewoon hadden meegewerkt was het niet nodig geweest hun naam te noemen."

De NVWA verwijt het bedrijf onder meer te langzaam te zijn geweest met duidelijk maken naar wie de mosselen zijn gegaan. De namen van de klanten waren volgens het bedrijf maandag al verstuurd, maar dat was volgens de NVWA niet genoeg omdat daar geen adressen bij zaten.