'Gameproductiekosten gaan niet omhoog'

Oscar.

De kosten om spellen te produceren zullen met de nieuwe generatie spelcomputers niet stijgen. Het zou zelfs gemakkelijker moeten worden om mooiere spellen te maken. Dat heeft topman Strauss Zelnick van gamebedrijf Take-Two tegen investeerders gezegd. Take-Two heeft onder meer Bioshock en Grand Theft Auto in zijn portfolio.

"Onze operationele kosten hoeven niet te worden verhoogd", zei Zelnick tijdens de bespreking van de financiën. Al is dit volgens de topman wel afhankelijk van de manier waarop de spelcomputers worden gebouwd.

Toen ontwikkelaars van de PlayStation 2 en Xbox overstapten naar de PlayStation 3 en Xbox 360, rezen de kosten de pan uit. De gemiddelde productiekosten van een game gingen toen van maximaal vijf miljoen naar minimaal tien miljoen euro.

Nintendo komt eind deze maand met de Wii U, een spelcomputer die wat betreft rekenkracht vergelijkbaar is met de PlayStation 3. De verwachting is dat Sony en Microsoft uiterlijk in 2014 de opvolgers van de Xbox 360 en PlayStation 3 op de markt brengen. Deze twee zouden aanzienlijk krachtiger moeten zijn.


'Gameproductiekosten gaan niet omhoog' (Foto: Novum)