Iwata spreekt: Wii U-marketingstrategie, nieuwe IP en smartphones

Quincy

Tijdens de Q&A met betrekking tot de presentatie van de kwartaalcijfers van Nintendo, heeft Satoru Iwata, president van Nintendo, meerdere onderwerpen besproken. Onder deze onderwerpen vallen onder andere de Wii U-marktstrategie, de moeilijkheid achter het verkopen van nieuwe IP's en de impact van smartphones en tablets op de videogame-industrie.

Volgens Iwata was de grote fout van de vorige concoles dat er te veel games naast de hardware werden gelanceerd. "Nintendo tends to release too many titles at the launch of a hardware system and as a result suffers a drop in new games for quite some time after launch, and for the Wii U launch, we are being very careful not to let it happen", aldus Iwata. Dankzij de grote interesse van third party-ontwikkelaars heeft Nintendo de kans om specifieke games tot volgend jaar uit te stellen.

Een vraagsteller heeft Iwata op het feit gewezen dat de verkopen van Nintendo gedomineerd worden door de bekendere series, zoals Mario en Pokemon, terwijl de nieuwe en onbekende IP's weinig kans hebben om bekend te raken. Iwata reageerde hierop door te zeggen dat de klanten de neiging hebben om sneller series te kopen die al bekend zijn, maar dat digitale verkoopplatformen zoals WiiWare en eShop nieuwe series de kans geven om groot te worden. Iwata noemt als voorbeeld Art Academy, een spel dat begonnen is als een digitale download op DSiWare. Art Academy werd goed ontvangen en is daardoor uitgebracht op fysieke media. Dit spel is nu meer dan een miljoen keer over de toonbank gegaan. Hier voegt Iwata aan toe dat hij graag meer van dat soort positieve uitkomsten mogelijk wil maken.

Naast deze onderwerpen kaartte Iwata ook de aanwezigheid van smartphones en tablets en de impact van deze op de markt van Nintendo aan. Iwata zegt dat apparaten zoals smartphones en tablets niet exclusief aan games gebonden moeten worden. Hij noemt als voorbeeld dat klanten op een Nintendo Direct-stream stuiten via de smartphone, en op deze manier interesse krijgen in de producten die Nintendo verkoopt. In deze zin helpt een smartphone dus aan de verkopen, zonder daadwerkelijk als gamehardware te dienen. Alsnog wordt er door velen voorspeld dat smartphones en tablets uitendelijk de gameconsoles van de markt zullen stoten, omdat de diverse platformen toegang bieden tot een grote hoeveelheid gratis en goedkope spellen.

Hierop herhaalde Iwata zijn argument dat de spellen van Nintendo van hogere kwaliteit zijn. "We believe that neither Nintendo nor dedicated gaming systems are worthy of existence unless our games give consumers unparalleled fun, which games for free or for 85 yen do not supply." Buitenstaanders die de dood van gamen op de consoles voorspellen is, aldus Iwata, niets nieuws, herinnerend aan het feit dat er met de opkomst van de telefoon met internet hetzelfde gezegd werd. 

"We were asked about this matter many times and answered that we would try something that cannot be done on cell phones", zegt Iwata. Die poging heeft de bekende Nintendo DS tot gevolg gehad. Iwata durft zelfs te zeggen dat Nintendo DS een demonstratie tot nieuw potentieel op smartphones was, en zelfs de inspiratie was voor de huidige smartphones en tablets. "I really feel that history is repeating itself", voegt Iwata toe. Nintendo's doel is de klanten een ervaring geven die smartphones en tablets niet kunnen creëren, en daarnaast de nieuwe apparaten te vriend te maken, en niet als vijand te zien.