Verdwijnen kranten en bladen 'onvermijdelijk'

Harry

Het is 'onvermijdelijk' dat de komende vijf jaar tijdschriften en dagbladen verdwijnen. De Nederlandse markt is verzadigd en dat wordt door de dalende lezersaantallen alleen maar erger. Dat stelt adviesbureau PWC dinsdag bij de presentatie van de publicatie Nederlandse Entertainment & Media Outlook 2012-2016.

Door de razendsnelle digitalisering wordt de situatie op de markt van dagbladen en tijdschriften onhoudbaar, zo stelt het bedrijf. De initiatieven van uitgevers om nieuwe lezers aan zich te binden en oude te behouden, hebben maar deels effect. Ze remmen de omzetdaling slechts en creëren nauwelijks groei, waarschuwt een van de opstellers van het rapport.

Digitale uitgaven op het gebied van entertainment en media groeien juist, door de 'explosieve toename' van smartphones en tablets. De omzet uit online advertenties en consumentenuitgaven stijgt naar verwachting met acht procent per jaar, naar 5,8 miljard euro in 2016. In dat jaar zijn digitale uitgaven goed voor een derde van de omzet op de markt. Vorig jaar was dat nog een kwart.

Naar verwachting krimpt de Nederlandse tijdschriftenmarkt de komende vijf jaar van 838 miljoen naar 768 miljoen euro. De bestedingen aan kranten dalen van 1,54 miljard euro vorig jaar naar 1,53 miljard euro in 2016.

De afgelopen tijd viel het doek al voor enkele tijdschriften. Uitgevers trokken de stekker uit meidenblad Fancy, modetijdschrift Avantgarde en cultuurglossy Hollands Diep. En vorige maand werd bekend dat Park Magazine er na nog geen jaar mee ophoudt.


Verdwijnen kranten en bladen 'onvermijdelijk' (Foto: Novum)