Meerderheid maalt niet om btw-verhoging

Redactie

Minder dan de helft van de Nederlandse consumenten past het koopgedrag aan nu de btw is verhoogd van negentien naar 21 procent. Als ze worden geconfronteerd met de feitelijke effecten op de portemonnee wordt dat percentage nog lager. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Gfk.

Uit het onderzoek in opdracht van ABN AMRO blijkt dat in eerste instantie 46 procent van de ondervraagden van plan is te bezuinigen op de uitgaven. De bezuinigen vinden vooral plaats op duurzame consumptiegoederen als kleding en woonaccessoires.

Volgens de bank is het netto-effect van de btw-verhoging voor een Nederlands huishouden achttien euro per maand. Wanneer dat bedrag wordt voorgelegd daalt het percentage dat de hand op de knip wil houden naar veertig procent.

In een aantal landen om ons heen is het btw recentelijk ook verhoogd. Volgens ABN AMRO was het effect op het koopgedrag in al die landen beperkt. "Deze prijsstijging bleek over het algemeen te gering om het koopgedrag ingrijpend op aan te passen", schrijft de bank. "Onze verwachting is dat de effecten van de btw-verhoging ook in ons land kortdurend zullen zijn."

Het Centraal Bureau voor de Statistiek maakte maandag bekend dat weinig ondernemers van plan zijn in de komende maanden hun prijzen te verhogen. Hiermee lijken zij de btw-verhoging op te vangen door hun winstmarge te verlagen. De bank raadt winkeliers aan om dit te heroverwegen, zeker omdat de marges al laag zijn.

De verhoging van de btw ging per maandag in. De maatregel is onderdeel van het Kunduz-akkoord en moet vier miljard euro opleveren. In het tussenakkoord van VVD en PvdA is de verhoging niet geschrapt.


Meerderheid maalt niet om btw-verhoging (Foto: Novum)