'Succes gratis spellen niet vanzelfsprekend'

Free-to-play is niet het antwoord op elk probleem. Een game gratis beschikbaar stellen betekent volgens topman van gamestudio Bioware Austin Matthew Bromberg niet automatisch succes. Een game moet goed zijn om te kunnen strijden om de vrije tijd van consumenten, zei hij voor de camera van Zoomin.TV Games.

Bij de gratis aangeboden free-to-play-spellen kunnen gamers geld investeren in bijvoorbeeld extra virtuele wapens of gamevaluta. Bioware biedt dit najaar het online spel Star Wars: The Old Republic gratis aan op de markt. Naast abonnementen vraagen de makers geld voor zogenoemde 'Cartel Points'. Cartel Points worden als valuta gebruikt om gebruikerupgrades als een naamswijziging te kopen. Ook meer geld of betere stats, die soms maar tijdelijk zijn, koop je met deze punten. Iedereen met een abonnement krijgt extra Cartel Points, alleen hoe langer je abonnee bent, hoe meer je er krijgt.

Door de drempel lager te maken, kunnen meer gamers het online spel proberen. "Dat is iets wat iedereen binnen de gamestudio wil, dat zo veel mogelijk spelers The Old Republic spelen", zei Bromberg voor de camera.

Op dit moment spelen minder dan een miljoen gamers het online spel. Star Wars: The Old Republic werd eind vorig jaar met veel bombarie op de markt gebracht, maar heeft de hoge verwachtingen als tegenhanger van World of Warcraft nooit waar kunnen maken.


'Succes gratis spellen niet vanzelfsprekend'