Pirelli-baas: "Problemen met banden te wijten aan teams"

zoem

Pirelli is niet blij met de testwagen uit 2010 die ze mogen gebruiken voor het testen van Formule 1-banden. De banden van dit jaar staan bekend om het beperkte gebied waarin ze optimaal functioneren. Volgens Paul Hembery, motorsportbaas van Pirelli, had dit voorkomen kunnen worden door medewerking van Formule 1-teams.

Tot vorig jaar moest Pirelli het doen met de Toyota TF109 uit 2009. Momenteel gebruikt de Italiaanse bandenfabrikant de Renault R30 uit 2010, welke bestuurd wordt door Jaime Alguersuari en Lucas di Grassi.

De Formule 1-auto's hebben een totaal andere 'aerodynamische balans' dan twee jaar terug, aldus Hembery. "Deze balans is belangrijk omdat het de energie in de banden beïnvloedt en de temperatuurverschillen tussen de voor- en achterbanden bepaalt."

Op de vraag of de Italiaanse rubbermaker de karakteristieken van de 2012-band kon voorzien antwoordt de Brit: "Nee, want we konden het niet waarnemen bij een wagen uit 2010. We mogen alleen met de R30 testen. Natuurlijk vinden we dat vervelend, maar het was zelfs lastig om deze bolide te bemachtigen."

"Het duurde achttien maanden voordat de teams tot een consensus kwamen voor de Renault R30. We mogen niet eens een wagen van vorig jaar gebruiken. De bolides veranderen elk jaar erg veel en het bepalen van de compounds luistert erg nauw", zo vervolgt hij.