'Half-Life 3-stilte is de juiste strategie'

Pheno

Id Software neemt een voorbeeld aan ontwikkelaars Valve en Bethesda Softworks als het om Doom 4 gaat.

In een interview met Penny Arcade zegt creative director van id Software, Tim Willits, dat vier jaar voor release van Rage het aankondigen veel te vroeg was. Id Software gaat niet opnieuw dezelfde fout maken. In de toekomst zal de ontwikkelaarstudio van Quake en Wolfenstein de zwijgende strategie van Valve en de Skyrimstudio overnemen.

"Een ding hadden we geleerd met Rage, een van de dingen die veranderd is, van geen enkele uitgever naar de samenwerking met EA en dan naar de samenwerking met Bethesda. We hebben geleerd dat we al dingen verdomd vroeg lieten zien", zei hij. "Ik heb in een aantal interviews gezegd dat ik bezorgd was dat mensen het voertuigengevechten niet zouden begrijpen, daarom wilde ik die al uitleggen", voegde hij eraan toe. Daardoor kwam Rage al heel snel in de picture na de aankondiging.

"Weet je, iedereen weet dat Valve werkt aan Half-Life 3, en ik vind het prima. Het zal cool zijn als mensen het zien, en ze zullen enthousiast worden. Wanneer we klaar zijn om dingen te tonen, hebben we een plan", besluit Willits de vraag, wijzend naar Skyrim als model voorbeeld. "Iedereen wist waarmee Todd Howard bezig was", zei hij over de Elder Scrolls-ontwikkelaar, die een campagne van tien maanden tussen aankondiging en release hield. Dat wil Willits met Doom 4 ook doen.

Over Doom 4 is dan ook nog weinig bekend. We weten dat ze ermee bezig zijn, maar officieel is het niet eens aangekondigd.

Doom 3