'Gamemakers innoveren niet'

WesleyB (Wesley Akkerman)

Ralph Egas, de oprichter van de Nederlandse ontwikkelstudio Abstraction Games, vindt het jammer dat gamestudios vandaag de dag maar weinig innoveren. "Ze pakken iets dat al bestaat en geven er maar een kleine, eigen draai aan."

Abstraction Games is een ontwikkelaar die zich hevig focust op downloadable content en is op dit moment bezig aan een onaangekondigde game. Inspiratiebronnen voor dat spel zijn Nintendo 64-spellen als Donkey Kong 64, Banjo Kazooie en Mario 64. In een interview met FOK!games zegt Egas dat hij een spel wil maken die 'ass kickt', ook al klinkt dat heel triviaal.

"Het moeilijke is dat we bijna dagelijks te maken krijgen mat nieuwe mogelijkheden en technieken", zegt Egas. "De basis is echter technologie - elke game heeft te maken met physics. En daar ligt de kracht van innovatie. Want hoe ga je daar mee om?" Als voorbeeld geeft Egas aan dat hij het jammer vindt dat studenten aan bijvoorbeeld de HKU daar weinig mee doen.

"Ze pakken iets dat al bestaat en geven er maar een kleine, eigen draai aan. Ze kijken niet naar de nieuwe technologieën. Ze maken soms ook veel kunstzinnige projecten, maar echt innoveren doen ze niet." Wel heeft Egas bewondering voor de gasten van Vlambeer, "omdat die hun eigen ding doen." Maar ook dat zijn geen games die gebaseerd zijn op nieuwe technologieën. 

"Maar dat interesseert ze ook niet - die eigenzinnigheid vind ik zo tof. Als je nou dat karakter bij nieuwe technologieën voegt, dán ben je er - dan kun je goede spellen maken." Journey is wat Egas betreft het perfecte voorbeeld. "Die gasten snappen het." Onlangs is Topoloco verschenen op DSiWare van Abstraction Games, de studio die eerder gewerkt heeft aan franchises als Cut the Rope en Angry Birds.

Het complete interview verschijnt woensdag op FOK!games.