Kwart meer klachten over webwinkels

TARAraboemdijee

Steeds meer mensen hebben klachten over webwinkels. Dat maakte ConsuWijzer, een vraagbaak voor consumenten, vrijdag bekend. In totaal kwamen bij ConsuWijzer in het eerste halfjaar van 2012 ongeveer 6000 klachten binnen over webwinkels.

Daarmee zijn de online verkooppunten voor het eerst de reguliere winkels voorbijgestreefd. Van alle klachten ging 53 procent over webwinkels en 47 over gewone winkels. Vorig jaar was dat nog 43 om 57 procent. De klachten over webshops gingen vooral over te laat of niet bezorgde producten, garantie, ondeugdelijke producten en rekeningen.

De stijging van het aantal meldingen over webwinkels is opvallend hoog. De omzet van de sector neemt namelijk veel minder hard toe dan het aantal klachten. In april verkochten internetwinkels bijvoorbeeld maar vijf procent meer dan in dezelfde maand een jaar eerder.

Een woordvoerder van ConsuWijzer denkt dat de stijging valt te verklaren uit de toenemende bekendheid van het meldpunt. Het aantal klachten dat over gewone winkels binnenkwam bleef desondanks gelijk op 5400.

Update 12:28
Bericht aangevuld