'In elk spel betalen voor virtuele voorwerpen'

Stefan Walthie (StefanW)

Gamers krijgen in de toekomst in elk spel de mogelijkheid tegen een kleine vergoeding bijvoorbeeld virtuele goudstukken, wapens of extra missies te kopen. Het spel zelf wordt daarentegen gratis. Topman Peter Moore van Electronic Arts denkt dat dit binnen vijf tot tien jaar realiteit is. Dat zei hij in een interview met gameweblog Kotaku.

Terwijl gamers moeten betalen voor virtuele voorwerpen wordt het spel zelf volgens Moore juist helemaal gratis, ook op Xbox en PlayStation. Moore vergelijkt deze manier van geld verdienen met kledingwinkels. "Je kunt naar binnen lopen en rustig rondkijken. Pas wanneer je iets wilt hebben, moet je betalen", zei de topman van Electronic Arts.

Moore denkt dat de traditionele game van zestig euro ondanks de nieuwe manier van geld verdienen niet hoeft te verdwijnen. "Het nieuwe verdienmodel gaat van veel meer mensen gamers maken", denkt hij. Gratis spellen maken gamen volgens hem toegankelijk voor een groot publiek, terwijl de games van zestig euro voor een andere doelgroep interessant blijven.

Het betalen voor virtuele goederen is niets nieuws. In het schietspel Team Fortress 2 kunnen gamers kledingstukken kopen en in het actierollenspel Diablo III kan er gehandeld worden in wapens en pantsers. Ook veel smartphonegames bieden gamers de mogelijkheid virtuele goudstukken of extra puzzels te kopen.