Warren Spector: 'Verheerlijking van geweld moet stoppen'

Warren Spector, lead-designer van Deus Ex, wil dat bloederige taferelen niet meer overdreven in beeld worden gebracht in games. Bloed dat door de lucht spuit in slow-motion, messen in schouders, spietsen, ellebogen in je keel, het gaat allemaal veel te ver. Dit vertelde hij in een interview met GamesIndustry.

"Ik verliet Eidos in 2004 omdat ik toen rondkeek op de E3 en een nieuwe Hitman-game zag waar je iemand kon vermoorden met een vleeshaak. En 25 to Life, een game waarin kinderen agenten vermoorden, of Crash & Burn waarin je de vurigste, mooiste explosie moest maken om te winnen," vertelt Spector. Hij is blij dat hij nu werkt bij Disney, een bedrijf waar veel geweld in spellen niet is toegestaan.

"Deus Ex had gewelddadige momenten, maar die waren bedoeld om spelers een ongemakkelijk gevoel te geven. Ik weet niet of dat ons is gelukt. Nu lukt dat zeker niet meer. Als je in Deus Ex een hond neerschoot bleef het liggen in een poel van bloed. Ik wilde dat mensen zich ziek voelden als ze daadwerkelijk de trekker overhaalden."

De gewelddadige beelden kunnen een gevolg zijn van de steeds betere grafische engines en de drang om graphics steeds intenser te maken. "Dat is waar, maar dit jaar was er iets anders aan de E3. Ze gingen te ver met de verheerlijking van geweld, seks en bloed. Ik was even bang dat ik er zo over dacht omdat ik oud word, maar gelukkig zijn er genoeg berichten op het internet die mij ervan overtuigen dat ik niet de enige ben."