Driekwart polissen autoverzekering te ingewikkeld

Monique Verlind (DJMO)

Driekwart van de autoverzekeraars heeft de polisvoorwaarden in een te moeilijke taal geschreven, waardoor veel Nederlanders niet snappen wat er in de voorwaarden staat. Dat blijkt uit onderzoek van verzekeringssite.nl.

Het aantal verzekeraars dat begrijpelijke teksten schrijft, is sinds vorig jaar wel toegenomen. Waren er eerst maar vier verzekeraars die hun polis in begrijpelijke taal hadden geschreven, dit jaar is dat toegenomen tot elf.

De vergelijkingssite heeft de polisteksten van 42 verzekeraars langs de meetlat voor begrijpelijke taal gelegd van de Raad van Europa. Daaruit blijkt dat de polissen van Allsecur, Hema en Onna-Onna het meest begrijpelijk zijn. Volgens de test moet 95 procent hun teksten kunnen begrijpen. De overige acht verzekeraars hebben teksten geschreven die tachtig procent van de bevolking kan lezen.

De Autoriteit Financiële Markten schrijft voor dat verzekeringspolissen 'begrijpelijk' moeten zijn voor de doelgroep van het product. De financiële waakhond geeft in een richtlijn aan dat dit op grote lijnen overeenkomt met teksten die voor 95 procent te lezen moeten zijn. Afhankelijk van de doelgroep mag dit moeilijker zijn.