Kwakkelend Opel zoekt weg naar winst

Redactie

De Duitse autofabrikant Opel is van plan het noodlijdende merk weer winstgevend te maken. Topman Karl-Friedrich Stracke zei maandag tegenover werknemers dat de dochter van het Amerikaanse General Motors zich wil richten op nieuwe markten.

De komende jaren moeten Opels ook op de markt komen in Australië, Noord-Afrika, Zuid-Amerika en het Midden-Oosten. Het merk moet daarnaast sterker worden in China, Rusland en Turkije.

General Motors overweegt daarnaast om de productie van het merk Chevrolet naar Duitsland te halen om de fabriekscapaciteit daar beter te benutten. Ondercapaciteit is een van de belangrijkste problemen voor de winstgevendheid van het Duitse merk.

Stracke zei dat het nieuwe model van de Opel Astra zal worden gebouwd in twee fabrieken die 24 uur per dag gaan draaien. Momenteel wordt het model gebouwd in drie fabrieken in slechts twee shifts. Opel houdt zich aan de belofte om tot en met het eind van 2014 geen fabrieken te sluiten.

Opel staat verder open voor allianties met andere merken. Recent kondigde het merk al aan nauwer te gaan samenwerken met het Franse PSA Peugeot Citroën.


Kwakkelend Opel zoekt weg naar winst (Foto: Novum)