"Wii U en 3DS zijn voor de hardcore"

Nintendo boorde met de Wii een heel nieuw publiek aan. Het stuwde zelfs de hardwareverkoop naar de eerste plaats deze generatie, maar aan de andere kant bleven verbitterde hardcore gamers achter. Satoru Iwata, CEO van Nintendo, beweert nu dat ze het anders gaan aanpakken.

Het gebrek aan veelspelende gamers vertaalde zich naar een hele matige 'attach rate', wat er op neerkomt dat er per verkochte Wii relatief weinig games worden verkocht. Iwata zei in een interview met beleggers dat Nintendo's nieuwe strategie prioriteit geeft aan 'core'-games boven 'casual'-games die bedoeld zijn voor het grote publiek.

"The Wii was able to reach a large number of new consumers who had never played games before by bringing hands-on experiences with its Wii Sports and Wii Fit. However, we could not adequately create the situation that such new consumers played games frequently or for long, consistent periods. As a result, we could not sustain a good level of profit."

De lange termijn was dus uiteindelijk het slachtoffer, Nintendo kon de publieke opinie van gamers ook niet meer omkeren: "Moreover, regrettably, what we prioritised in order to reach out to the new audience was a bit too far from what we prioritised for those who play games as their hobby. Consequently, we presume some people felt that the Wii was not a game system for them or they were not willing to play with the Wii even though some compelling games had been released. Once consumers have a notion that 'this system is not for us', we have learned that it is extremely difficult to change their perceptions later."

De nieuwe strategie wordt daarom al met sinds de launch van de 3DS gebruikt. Volgens Iwata werd derhalve besloten om in het eerste jaar van de 3DS vooral 'core'-games te lanceren, zoals Super Mario 3D Land, Kid Icarus: Uprising, Ocarina of Time 3D en Mario Kart 7.

Nintendo wil niet alleen een 'brede' publiek aantrekken, maar ook de diepte in, zoals hardcore gamers willen. "Therefore, in promoting the Nintendo 3DS and the Wii U, we have announced that we would like 'width' and 'depth' to coexist. With the Nintendo DS and the Wii, the approach of 'width' was well accepted by many people; however, what we did in terms of 'depth' was not satisfactory for some consumers. This time, we would like consumers to be satisfied in both aspects."

De Wii U gaat dezelfde strategie als de 3DS gebruiken. "In order to do so, we started to work on the 'depth' aspect first, and the current and existing software you can see for the Nintendo 3DS is based on that idea. In the future, the approach will evolve. Our approach for the Wii U is basically the same. By doing so continuously, we are expecting that the number of game users per household will increase and as the gaming population increases, we believe we can create a sustainable video game market."

We zullen zien hoeveel hier precies van waar is als Nintendo de volledige informatie van de Wii U vrijgeeft tijdens de E3 in juni.