Call of Duty-verkopen kakken in

Roy

Het lijkt erop dat de verkopen van de jaarlijkse Call of Duty-games inkakken. De totale verkopen voor het nieuwste deel, Modern Warfare 3, liggen achter op die van Black Ops op het zelfde moment in zijn leven. Dit ondanks een beter openingsweekend van Modern Warfare 3.

De exacte cijfers zijn helaas niet publiekelijk bekendgemaakt, maar analisten van Macquire Equities geven aan dat de verkopen zo'n 4,2% achterlopen. Vooral in maart zijn er nadrukkelijk minder Call of Duty-games verkocht dan in voorgaande jaren, Modern Warfare 3 verkocht minder dan de helft van wat Black Ops deed in maart vorig jaar.

Analisten van PiperJaffray geven aan dat deze significante dalingen vooral het gevolg zijn van een verschuivende interesse van casual gamers. Deze gamers gebruiken hun console steeds vaker voor andere soorten media als het streamen van films.

Onze favoriete analist Michael Pachter geeft aan dat de piek op launch en lagere verkopen later in de cyclus betekenen dat games het veel vaker moeten hebben van de launchperiode.

Activision, uitgever van de CoD-games, hoeft zich overigens nog niet heel druk te maken. Zij behalen 34% van hun inkomsten uit digitale verkopen met als belangrijkste inkomstengenerator de 1,5 miljoen Call of Duty Elite-leden.

blops
Call of Duty: Black Ops