'IGZ reageert laks op klachten'

Monique Verlind (DJMO)

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) reageert laks als patiënten een klacht indienen over hun behandeling. Dat schrijft de Volkskrant zaterdag, die inzage kreeg in een zwartboek met honderden klachten die zijn binnengekomen bij een meldpunt van de Nationale Ombudsman en het consumentenprogramma TROS Radar.

In het zwartboek zijn 334 klachten terechtgekomen. Daaruit zou blijken dat de inspectie patiënten vaak niet serieus neemt, te weinig doet met ernstige meldingen en erg langzaam werkt. "Jaarlijks dient ze minder dan twintig klachten in bij het tuchtcollege. Een onverklaarbaar laag aantal", constateert Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer.

Het meldpunt voor klachten over de IGZ werd in januari ingesteld. Aanleiding was een vernietigend rapport van Brenninkmeijer over de zaak van baby Jelmer, die in 2007 geestelijk en lichamelijk zwaar gehandicapt raakte na een operatie in het UMCB. De inspectie erkende dat ze ernstige fouten heeft gemaakt in de slepende zaak.

Hoogleraar gezondheidsrecht aan de Universiteit van Amsterdam Johan Legemaate relativeert in de krant de klachten enigszins. De inspectie moet volgens hem vooral toezicht houden op het systeem als geheel. Omdat daardoor patiënten in de kou blijven staan, pleit hij voor een onafhankelijke instantie voor individuele klachten.

TROS Radar besteedt maandagavond aandacht aan de zaak. Het opgestelde zwartboek wordt in de uitzending aangeboden aan minister van Volksgezondheid Edith Schippers (VVD).