Fallout zou oorspronkelijk tijdreizen en dino's bevatten

Johan (DragonFodder)

Op de GDC worden verschillende post-mortem-sessies gehouden, waarin teruggeblikt wordt op oude games door de oorspronkelijke makers. Gisteren werd in zo'n sessie een boekje opengedaan over het originele Fallout. Volgens de makers is in het begin het spelconcept nogal eens veranderd.

Fallout zou oorspronkelijk een traditionele Dungeons & Dragons-game worden. Dat idee liet men echter snel varen. "A lot of people who came on board said we could do something that's better than D&D - let's put our own twist on that," vertelde maker Tim Cain in het panel. "We quickly threw that out as there were so many other fantasy games being developed. This is the one choice we made that saved us from being canceled."

Het volgende idee was wat ambitieuzer. De speler zou starten in de moderne wereld, en vervolgens terug in de tijd geworpen worden. Je zou de aap vermoorden van waaruit het menselijk ras zou moeten evolueren, door de ruimte reizen en terecht komen op een planeet gedomineerd door dinosaurussen. Uiteindelijk zou je via een fantasie-planeet weer terugkomen in je eigen tijd om je vriendin te redden.

Dat ging de producers toch wat te ver, aldus Cain. En dus werd een nieuw concept geboren, waarin de nasleep van een buitenaardse invasie centraal stond, en je vanuit de enige overgebleven stad kon avonturieren. Dit zou uiteindelijk leiden tot de bekende post-apocayptische setting.

fallout