Werknemers willen graag persoonlijk contact

Monique Verlind (DJMO)

Uit de Randstad Werkmonitor is deze week gebleken dat, wereldwijd, het gros van de werknemers persoonlijk contact op de werkvloer belangrijk vindt, ondanks dat het gebruik van internet en mobiel bellen toe aan het nemen zijn. Wereldwijd geeft gemiddeld 70 procent de voorkeur aan face-to-face contact boven contact via de telefoon of e-mail.

Japanse werknemers voeren de lijst aan: 80 procent vindt het persoonlijke contact belangrijk. In Noorwegen en Singapore maakt het 57 procent niet zo heel veel uit of het contact persoonlijk is of via de e-mail gelegd wordt. Bijna alle werknemers beschikken over internet, en vooral in Aziatische landen is de informatievoorziening via het internet enorm volgens de werknemers. Ze vinden dat ze hierdoor sneller afgeleid en minder productief zijn. 40 procent van de werknemers denkt dat ze tekortkomen als ze een e-mail of telefoongesprek niet direct beantwoorden.

Ook kwam uit het onderzoek naar voren dat ongeveer 40 procent van de werknemers het idee hebben dat ze 24 uur per dag beschikbaar moeten zijn voor hun baas. Hierin lopen China en India aan kop met respectievelijk 64 en 61 procent van de werknemers. Deze harde werkers zijn ook eerder bereid om vrije tijd en vakanties op te offeren om zakelijke telefoontjes en e-mail van het werk te beantwoorden. Nog eens 40 procent van de werknemers geeft toe wel eens bezig te zijn met privéaangelegenheden tijdens de baas zijn tijd.