'Betalen voor zolderkamerproducties is hip'

Redactie

Het betalen voor games die gemaakt zijn door kleine, onafhankelijke game-ontwikkelaars is hip geworden onder gamers. Dat zegt Markus Persson, de bedenker en maker van het avonturenspel Minecraft, in een interview met het tijdschrift PC Gamer.

Volgens Persson heeft dit te maken met de acceptatie van games als medium en als vakgebied. "Vroeger was het ondenkbaar dat je geld verdiende met je zelfgemaakte game, toen moest je ze gewoon gratis weggeven", zegt de Zweedse game-ontwikkelaar tegen het tijdschrift.

Liefdadigsheidsprojecten als Humble Indie Bundle, waarbij gamers zelf kunnen bepalen hoeveel geld ze gaan voor een collectie spellen, en Steam, een online gamedienst, dragen bij aan de acceptatie van het betalen voor deze zolderkamerprojecten. "Wat Steam doet is geweldig", zei de game-ontwikkelaar.

Persson heeft zijn vrijetijdsproject zien groeien. Nu hebben meer dan vier miljoen gamers zijn spel Minecraft gekocht en heeft hij een eigen gamestudio opgericht in Zweden. Binnen gamestudio Mojang wordt onder meer gewerkt aan nieuwe versies van Minecraft en twee compleet nieuwe spellen.


'Betalen voor zolderkamerproducties is hip'