Google start voorlichtingscampagne over privacy

Redactie

De vaak van privacyschendingen beschuldigde zoekmachinegigant Google start dinsdag in de Verenigde Staten met een voorlichtingscampagne over het belang van het beschermen van persoonlijke gegevens op internet. In grote landelijke dagbladen is advertentieruimte gekocht en in New York en Washington worden grote billboards opgehangen.

In de campagne geeft Google tips over online privacy en veilig surfen. Voor meer informatie wordt belangstellenden gevraagd een website te bezoeken. Onderwerpen zijn onder meer de bescherming van wachtwoorden en cookies, kleine stukjes computercode die websites helpen om bezoekers te lokaliseren en identificeren.

Google legt ook uit waarom bij het gebruik van zoekmachines het opslaan van persoonlijke interesses van gebruikers nuttig is. Volgens het internetbedrijf krijgt de gebruiker hierdoor meer relevante zoekresultaten.

Hoewel Google de campagne als een 'publieke dienst' ziet, vinden critici de actie onoprecht. De marktleider wordt juist verweten te veel persoonlijke informatie op te slaan. Bovendien zou Google niet voorzichtig genoeg omgaan met die gegevens. Zo lekten in 2010 de gegevens van gebruikers van de e-mailservice Gmail uit bij de lancering van een Twitter-kloon, genaamd Buzz. Ook oogstte Google dat jaar kritiek toen bleek dat het bedrijf bij het maken van foto's voor de dienst Google Streetview de gegevens had opgeslagen van open draadloze netwerken.

"Deze campagne zou moeten worden genomineerd voor een of andere prijs voor fictie", zegt de directeur van het Amerikaanse Centrum voor Digitale Democratie Jeff Chester. "Als er beoordelingen zouden worden gegeven voor het beschermen van privacy, zou Google een D-plus krijgen."